דעה: כך הארי ומייגן דאגו לעצמם כלכלית רגע לפני נטישת בית המלוכה

הממלכה הבריטית רעשה וגעשה בשבוע שעבר בעקבות הפצצה שהטילו הזוג המלכותי, אך הדוכסים מסאסקס דאגו לעצמם היטב • דעה

הנסיך הארי ואשתו מייגן מרקל / צילום: רויטרס
הנסיך הארי ואשתו מייגן מרקל / צילום: רויטרס

הממלכה הבריטית רעשה וגעשה בשבוע שעבר בעקבות הפצצה שהטילו הזוג המלכותי, הדוכסים מסאסקס, הארי ורעייתו מייגן מרקל, כשהעלו בחשבון האינסטגרם שלהם הודעה בדבר ויתורם על מעמדם כבכירים במשפחת המלוכה ובדבר כוונתם להשיג עצמאות כלכלית. ההודעה, שזכתה לכ-1.75 מיליון לייקים באינסטגרם בתוך ימים ספורים, נחתה על בית המלוכה ובריטניה כולה כרעם ביום בהיר ועוררה תגובות רבות, תומכות ומגנות. בין כל השאלות שהתעוררו, עלתה השאלה: ממה יתקיים כעת הזוג הצעיר?

כיום מתקיים הזוג מקצבה שנתית שרובה (95%) ניתן להם על-ידי הנסיך צ'רלס מהכנסותיו מנחלות המשפחה, והיתר ניתן על ידי קצבה על פי חוק, על חשבון משלמי המסים בבריטניה. אלא שמסתבר שבמהלך מתוכנן היטב, ביקש הזוג המלכותי למנף את הנכס העיקרי שלהם, המוניטין הבינלאומי שלהם, ולתרגמו להכנסות כספיות. לפיכך, הזוג הגיש ביוני האחרון בקשה לרישום סימן המסחר SUSSEX ROYAL במשרד הקניין הרוחני הבריטי לגבי סוגי טובין ושירותים שונים, כגון כלי כתיבה, ספרים, ביגוד, שירותי חינוך, צדקה ועוד.

בתחילה, הוגש סימן המסחר על-שמן של היועצות האישיות של הזוג: נטאלי קאמפבל, אשר בשנה שעברה הפכה למנהלת החדשנות של הזוג (לאחר שעברה מתפקידה הקודם כיועצת של הדוכסים מקיימברידג', הנסיך וויליאם וקייט מידלטון), ושרה לתהאם, מזכירת הזוג לענייני תקשורת (שבעבר עבדה עבור הזוג קלינטון). הבקשה הוגשה יום אחד לאחר שהודיע הזוג על פרישתם מקרן הצדקה המלכותית, שנוהלה עד אז יחדיו על-ידי שני הזוגות המלכותיים. ביום 5 בדצמבר, 2019, הועברה הבעלות בסימן המסחר ל-"סאסקס רויאל הקרן של הדוכס והדוכסית מסאסקס".

דבר הגשת הבקשה לרישום סימן המסחר התפרסם ב-19 בדצמבר, 2019, והידיעה אודות הגשת הסימן נראתה כרמז אפשרי לגבי תוכניותיהם של הזוג המלכותי באשר לעתידם. לכאורה, כוונת הזוג להעניק רישיונות שימוש בסימן המסחר המלכותי על גבי טובין שונים כגון גרביים, כפפות, מעילים, כובעים, אימוניות, עטים ועוד. בעיתון דיילי מייל הבריטי נכתב, כי מומחה לקמעונאות העריך ששימוש במותג על מוצרים יכול לייצר הכנסה של 400 מיליון ליש"ט.

באפריל 2019, עם השקת המותג Royal Sussex בחשבון האינסטגרם של הזוג המלכותי, הגיש אדם בשם ג'ון ברונט ממלטה בקשה לרישום סימן המסחר SussexRoyal כמילה אחת במרשם סימני המסחר הבריטי. כוונת המבקש הייתה ללא ספק לנסות לתפוס אחיזה בסימן המסחר של הזוג, על מנת לנסות להפיק מכך תועלת כספית (מה שמכונה בעגה המקצועית של סימני המסחר 'squatting'). מכיוון שעל פי חוקי בריטניה המילה ROYAL שמורה לבית המלוכה, הבקשה נדחתה, והסכנה חלפה.

אולם, מתברר שהבקשה המלטזית לא הייתה הירייה האחרונה בסיפור. מדיווח של כתב העת WTR העוסק בסימני מסחר, עולה שביום 9 בינואר, 2020, הוגשה בקשה נוספת לרישום סימן המסחר Sussex Royal, והפעם במרשם של משרד הקניין הרוחני האירופי EUIPO. הבקשה הוגשה על ידי מעצב מוצר איטלקי בשישה סוגים שונים, שאינם חופפים לסוגי הטובין והשירותים של הבקשה הבריטית המקורית. ייתכן מאוד שגם בקשה זאת תידחה לאור האיסור לרשום סמלי מדינה או סמלים רשמיים אחרים.

לעת זו נראה שהשאלה המעניינת היא כיצד יגיב לסימן המסחר בית המלוכה, שספק אם הוא שבע-רצון מכך שסימני ממלכה מסורתיים יתנוססו על גבי מוצרי צריכה. לא מן הנמנע שבית המלוכה יבקש להתעמת עם הדוכסים מסאסקס. קרב חרבות לא צפוי כמובן בין הדוכסים, אך בהחלט ניתן להעלות על הדעת שבית המלוכה יבקש לבטל את הרישום. מנגד, הרישום יכול להוות מגן מפני ספקולנטים שמבקשים להפיק רווח קל מרישום המותג. בדרך כלל שערוריות מסוג זה מסתיימות בחדרי חדרים, וספק רב אם בית המלוכה יגיש בקשה רשמית לביטול סימן המסחר בהליך פומבי. כך או אחרת משפחת המלוכה ממשיכה לספק חדשות עדכניות המשקפות את פני הדור.

הכותב הוא עורך דין ועורך פטנטים במשרד גילת ברקת ושות' מקבוצת ריינהולד-כהן, המתמחה בקניין רוחני, ומרצה לדיני פטנטים באוניברסיטת תל-אביב