$
הייטק והון סיכון

בלעדי: שיא במכירת קניין רוחני - 20 מיליון דולר לפטנט ישראלי

שנה אחרי שהביס ה־WiFi את סרקונט, מוכר המנכ"ל יהודה בינדר את הקניין הרוחני, כ־300 פטנטים, למוסאיד הקנדית. הרווח יחזור למשקיעים: פיטנגו, פלאטינום, שרם־פודים, אליס ונצ'רס ו־ITP, שבראשות דן קורן

אסף גלעד 07:0319.03.09

גם חברות הייטק שנסגרו יכולות להניב זהב. יהודה בינדר, לשעבר מנכ"ל חברת סרקונט (SercoNet), מכר את הקניין הרוחני שלה לחברת הפטנטים הטכנולוגיים הקנדית מוסאיד (Mosaid). לפי מקורות בתעשייה, הפטנטים נמכרו בכ־20 מיליון דולר.

 

רוב הסכום יוחזר לבעלי המניות בסרקונט - הקרנות

פיטנגו, פלאטינום, שרם־פודים, קרן ההון סיכון האיטלקית אליס ונצ'רס, וכן משקיעי הסיד קרן ITP - בראשות דן קורן וחברת LatarTech. קרנות אלה השקיעו במהלך חייה של סרקונט כ־22 מיליון דולר. העברת הכסף למשקיעים תסתיים בתוך ארבעה חודשים. נוסף על כך, תשלם מוסאיד תמלוגים למשקיעים בסרקונט, שיבואו ממכירות רישוי הפטנטים לצדדים שלישיים.

 

"ענף היצוא הגדול ביותר בישראל הוא ענף הפטנטים", אומר ד"ר אילן כהן, שותף בכיר בקבוצת ריינהולד כהן, "בעשר השנים האחרונות ייצאו ישראלים פטנטים בשווי של מאות מיליוני דולרים, מרבית העסקאות הן סודיות ולא פומביות".

 

לדברי כהן, זו הפעם הראשונה שמוסאיד רוכשת פטנטים מיצרנים ישראלים ובכוונתה לאתר עוד פטנטים בישראל.

מוסאיד מוכרת קניין רוחני של טכנולוגיות תקשורת וחומרה ליצרניות מוצרי אלקטרוניקה, כגון היטצ'י, פנסוניק וסוני.

 

300 הפטנטים ישמשו את מוסאיד להרחבת פעילות הרישוי שלה לטכנולוגיות בתחום מוצרי האלקטרוניקה, כגון טלפונים ביתיים מבוססי אינטרנט, נתבים של מרכזיות תקשורת אינטרנט ורשתות אינטרנט ביתיות וארגוניות. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 120 מיליון דולר, והכניסה ב־2008 55 מיליון דולר.

 

נשיא החברה ג'ון לינדגרן אמר באחד מראיונותיו בתקשורת האמריקאית: "מרכיב חשוב באסטרטגיית הצמיחה שלנו תלוי בהרחבת מגוון פעילות הקניין הרוחני שלנו לשווקים חדשים באמצעות רכישת תיקי פטנטים". מלבד מוסאיד, קיימות שחקניות אחרות הפעילות במסחר בפטנטים, בהן פנסוניק, טומסון ויבמ.

 

אינטרנט דרך רשת החשמל

 

חברת סרקונט נוסדה ב־1998 על ידי בינדר, ששימש גם מנכ"ל החברה בכל שנות פעילותה. בשיאה העסיקה סרקונט 25 עובדים. בינדר, שהיה ממקימי אורכית ומנהל פיתוח בכיר באינדיגו, הצליח לגייס לחברה סכום עתק של כ־20 מיליון דולר. גיוס ההון האחרון שלה הסתיים ב־2004.

 

סרקונט פיתחה פטנטים שונים בתחום התקשורת הקווית והאלחוטית, בהם שקעים שמאפשרים חיבור של כל הבית לתקשורת באמצעות רשת החשמל הביתית. אולם מהפכת נתבי האינטרנט, שאפשרה לקלוט אינטרנט באמצעות WiFi, טרפה את הקלפים לחברה, והיא נסגרה שנת 2008. כל 15 עובדיה פוטרו. בשנה האחרונה ניסה בינדר למכור את הקניין הרוחני של החברה, כדי להחזיר את הכסף למשקיעים.

 

הפטנטים של סרקונט - טכנולוגיית האתמול לשימוש המחר

 

הטכנולוגיה של סרקונט התבססה על החיווט המסורתי הקיים בקירות בתים ומשרדים, שמשמש תשתית לרשת רחבת פס. החלפת שקעי הטלפון הקיימים בשקעים מתוצרת סרקונט היתה אמורה, בטרום עידן האלחוט, ליצור בכל בית רשת תקשורת מקומית (LAN) מבוססת על פרוטוקול את'רנט (Ethernet).

 

הפטנטים שנמכרו כוללים מגוון של טכנולוגיות תקשורת קווית ואלחוטית למערכות ביתיות. הטכנולוגיות הנמנות עם העסקה: העברת חשמל על גבי תקשורת כבלים (את'רנט), טכנולוגיות להעברת קול על גבי אינטרנט (VoIP), נקודות גישה ביתיות מבוססות IP, טכנולוגיה המאפשרת ריבוי משתמשים על נקודת טלפוניה אחת ומודמים רחבי פס לקווי נחושת וכבלים.

 

אף שפטנטים אלה פותחו עבור טכנולוגיה שאבד עליה הכלח, מוסאיד רוכשת אותן ליישום טכנולוגיות מודרניות.

 

פורטפוליו הפטנטים של סרקונט כולל 300 פטנטים, בהם כ־45 פטנטים רשומים בארצות הברית, וכפילים שלהם במדינות שונות בעולם, בהן ישראל, קוריאה, יפן וכמה מדינות באירופה.

 

קניין רוחני - נכס לא מוחשי בעל ערך כלכלי, כגון פטנטים, מותגים, סודות מסחריים וזכויות יוצרים. לפי הערכה, כ־80% מכלל הנכסים התעשייתיים בעולם המערבי הם קניין רוחני.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x